Három csapat kiváltsága lehet a harmadik autó, a Mercedesé nem

Vágólapra másolva!
2014.11.01. 07:40
null
A kiscsapatok szenvedésére válaszlépésként a nagyok járnának jól a harmadik autókkal – ez az F1-es problémamegoldás <br />(Fotók: Action Images)
Bár Lewis Hamilton és Nico Rosberg is váltóhibára panaszkodott az Amerikai Nagydíj 2. szabadedzésén, a Mercedes-istállónál egyikük autóján sem találtak nagy bajt, sőt Rosbergről kiderült, hogy véletlenül megrúgta a térdével a kuplungját, ezért érzett furcsa váltást. A Mercedesnél azért az idei műszaki hibák miatt nem árt az óvatosság. Pletykafronton az Austinba civilben elutazó Caterham-pilóta, Marcus Ericsson sauberes jövője körvonalazódik, míg a csapatok a harmadik autók indításán, illetve az anyagi problémák megoldásán rágódnak.

A Mercedes uralta az Amerikai Nagydíj pénteki edzésnapját, mégsem ment minden tökéletes rendben Austinban az idei tizedik kettős győzelmére törő istállónál. A teli tankos hosszú menetek során Lewis Hamilton és Nico Rosberg is váltóhibára panaszkodott, és az angol be is állt a boxba, hogy megvizsgálják az autóját, ezzel a második tréning utolsó húsz perce kárba veszett számára.

A 36. AMERIKAI NAGYDÍJ PROGRAMJA
PÉNTEK
Patthelyzetben a Ferrari és a pénzét követelő Alonso
Hamiltoné az első szabadedzés Texasban
Három ezred Hamilton és Rosberg között, aztán az űr – 2. szabadedzés
Kórházban ápolják a Williams-istálló alapítóját
SZOMBAT
16.00–17.00: 3. szabadedzés
19.00–20.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
21.00: a verseny (56 kör, 305.344 km) rajtja
Magyar idő szerint. Az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be.
Hamilton bukott már el vb-címet 17 pontos előnyből
A Caterham és a Marussia nem indul a következő futamokon

„Hidraulikai hiba volt, azt mondták a szerelők, hogy a kocsi alján találtak némi folyadékot – mondta Hamilton. – Nem hiszem, hogy nagy a baj, de nem ideális, hogy időt veszítettem, hiszen jó tudni, hogyan kopnak a gumik, hogyan lehet spórolni az üzemanyaggal és mi történik egy-egy hosszabb menetben. Nico a teljes edzésen nyomhatta, ami a csapat számára jó, mivel így megvannak az adatok. Ami engem illet, majd a versenyen ráérzek arra, ami most kimaradt."

Paddy Lowe műszaki vezető is azt mondta, nem nagy a gond.

„A hidraulikus rendszerrel volt probléma, de csak apróság. Igazából azt sem tudjuk pontosan, mi az, Lewis elővigyázatosságból állt meg – mondta Lowe. – Nagyon kényes kérdés a megbízhatóság, főleg most, hogy a szezon végéhez közeledünk, hatalmas ára lehet a hibáknak. Óriási kihívás, amelynek meg kell felelnünk, hogy a következő három versenyen mindkét autónk célba érjen.”

Nico Rosberg váltóhibájának prózai oka volt, a német véletlenül beletérdelt a kormánya alatt lévő kuplungkarba, ez okozta a furcsa érzést a váltáskor.

„Viszketett a lábam, megemeltem, és ekkor megrúgtam a kuplungkart. Hihetetlen, hogy ilyen is történhet az F1-es autóban, ezentúl figyelnem kell arra, hogyan reagálok, ha viszket a lábam – mondta Rosberg, aki bízik benne, hogy az időmérőn le tudja győzni csapattársát. – Van még tartalék a körömben, benne van a zsebemben, az időmérőn előhúzom. Nagy csata lesz kettőnk között, de bizakodom.”

MARCUS ERICSSON A SAUBER 2015-ÖS PILÓTAPÁROSÁNAK BIZTOS PONTJA?

A hétvége eddigi átigazolási pletykája a Caterham csődhelyzete miatt Austinba csak civilben elutazó Marcus Ericssoné, aki állítólag nagyon közel jár ahhoz, hogy megegyezzen a Sauberrel. A 24 esztendős svéd mögött álló vállalatok a következő évre is 15 és 20 millió euró közötti összeggel tudják támogatni az Ericssont alkalmazó csapatot, és ez a Sauber számára a túlélést jelentheti.

A német Auto Motor und Sport szerint biztosra vehető, hogy Ericssoné lesz az egyik autó, és csak az a kérdés, ki lesz a csapattársa. Adrian Sutilnak szerződése van 2015-re, ám alig hoz pénzt. Giedo van der Garde többet hozna, de nem annyit, mint Esteban Gutiérrez, aki egymás után a harmadik idényét töltené az alakulatnál, és ugyanazt a 15 millió euró körüli összeget hozná, mint Ericsson. A negyedik változat az olasz Raffaele Marciello, aki ugyanúgy kerülne a Sauberhez, ahogy Jules Bianchi került a Marussiához – azaz a Ferrari pilótaakadémiájának növendékéért cserébe nem kell fizetni a motorokért és a váltókért, ami 20 millió eurónyi megtakarítást jelentene.

KÖRVONALAZÓDIK A HARMADIK AUTÓK TERVE – CSAK HÁROM CSAPAT INDÍTHATNA, VENDÉGPILÓTÁKKAL

A Caterham és a Marussia kiszállása nyilvánvalóvá tette, hogy az F1-es kiscsapatok anyagi helyzete tarthatatlan, és Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke, aki eddig is nyíltan kritizálta a sportág irányítóit, amondó, ha a jelenlegi helyzet nem ösztökéli lépésre az FIA-t (bár ezt a szervezetet, amióta Max Mosley helyett Jean Todt irányítja, az F1-en belül erőtlennek tartják, nem véletlenül...) és a jogtulajdonosokat, akkor nagy lesz a baj.

A Marussia és a Caterham helyzete miatt nagyon könnyen elképzelhető, hogy hosszabb távon 18 autósra fogy a mezőny, ami a határa annak, hogy a versenyek rendezői és a tévétársaságok kifizessék a jogdíjakat, hiszen elméletileg Ecclestone szerződéseiben a minimum 18 autó szerepel. A gazdasági vezető szerint azonban még 14 autóval is elversenyeznének, 12 esetén azonban már a szabályok mondják ki, hogy törölhető a versenyhétvége.

A topcsapatok már arra készülnek, hogy harmadik autót vessenek be végszükség esetén, s mivel fogy az idő a 2015-ös felkészülésre, mihamarabb szeretnének konktrétumokat hallani. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója elmondta, hogy az osztrák istálló készen áll harmadik kocsi indítására.

Azt is kifejtette, hogy a tervek szerint három csapatnak lenne erre lehetősége, első körben a Red Bull mellett a Ferrarit és a McLarent kérik fel. Amennyiben valaki visszalép, a Mercedes és a Williams áll sorba tartalékként.

A McLaren előbb kap lehetőséget harmadik számú autó indítására, mint a Mercedes
A McLaren előbb kap lehetőséget harmadik számú autó indítására, mint a Mercedes

A harmadik autó ugyanabban a garázsban állna, amelyben a másik kettő, de lehetnek más szponzorai és más festése is. Abba azonban vagy újonc vagy vendégversenyző ülne, aki a konstruktőr-vb-ben nem szerezne pontot. „Képzeljék el, mekkora reklám lenne az F1-nek Amerikában, ha a texasi futamon a három harmadik számú autóban három NASCAR-menő ülne” – mondta Marko.

A harmadik autók költségét Bernie Ecclestone állná, de a csapatok garanciát kérnek arra, hogy ez a projekt nem csak egy évre szól, hanem hosszabb távon.

AMERIKAI NAGYDÍJ, 2. SZABADEDZÉS
1. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:39.085 átlag: 200.300 km/ó 18 kör
2. Nico Rosberg német Mercedes 1:39.088 0.003 mp h. 34
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:40.189 1.104 29
4. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault 1:40.390 1.305 30
5. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 1:40.457 1.372 36
6. Kimi Räikkönen finn Ferrari 1:40.543 1.458 32
7. Danyiil Kvjat orosz Toro Rosso-Renault 1:40.631 1.546 34
8. Kevin Magnussen dán McLaren-Mercedes 1:40.641 1.556 38
9. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:40.698 1.613 36
10. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:40.800 1.715 25
11. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes 1:40.828 1.743 37
12. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:41.054 1.969 31
13. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Renault 1:41.110 2.025 36
14. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 1:41.123 2.038 35
15. Pastor Maldonado venezuelai Lotus-Renault 1:41.158 2.073 37
16. Adrian Sutil német Sauber-Ferrari 1:41.332 2.247 33
17. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:41.420 2.335 34
18. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:44.437 5.352 19
1. SZABADEDZÉS
1. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:39.941 átlag: 198.585 km/ó 28 kör
2. Nico Rosberg német Mercedes 1:40.233 0.292 mp h. 32
3. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:40.319 0.378 27
4. Danyiil Kvjat orosz Toro Rosso-Renault 1:40.887 0.946 33
5. Kevin Magnussen dán McLaren-Mercedes 1:40.987 1.046 29
6. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:41.065 1.124 27
7. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:41.463 1.522 20
8. Luiz Felipe Nasr* brazil Williams-Mercedes 1:41.545 1.604 19
9. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:41.722 1.781 24
10. Max Verstappen* holland Toro Rosso-Renault 1:41.785 1.844 32
11. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 1:41.907 1.966 21
12. Kimi Räikkönen finn Ferrari 1:41.965 2.024 23
13. Pastor Maldonado venezuelai Lotus-Renault 1:42.329 2.388 28
14. Adrian Sutil német Sauber-Ferrari 1:42.333 2.392 23
15. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 1:42.359 2.418 23
16. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:42.516 2.575 24
17. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault 1:42.598 2.657 5
18. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:43.229 3.288 26
*tesztpilóta, csak ezen az edzésen indult

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik