Újabb sprinthétvége, újabb Verstappen-győzelem?

Horváth LiliánaHorváth Liliána
Vágólapra másolva!
2024.05.02. 19:31
Verstappen sorozatban harmadszor is győzelmet arat Miamiban? (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2024-es Formula–1-es világbajnokság, az idény hatodik állomása Florida, ahol a harmadik Miami Nagydíjat rendezik meg a hétvégén. Noha a fő esélyesnek kétségkívül a helyszínen sorozatban a harmadik győzelmére készülő Max Verstappen számít, az újabb sprinthétvége tartogathat izgalmakat, miközben a legforróbb témát Adrian Newey szerdán bejelentett távozása jelenti.

A LEGFORRÓBB TÉMÁK

Newey távozik a Red Bulltól

Bár volt mozgolódás a pilótapiacon, kétségtelen, hogy Adrian Newey távozása jelentette a legnagyobb hírt a Formula–1 világában, és nemcsak az elmúlt két hetet tekintve. A Red Bull szerdán jelentette be hivatalosan a tervezőzseni távozását, aki ugyan a következő esztendő első negyedében hagyja el a márkát, az addig fennmaradó időben már nem a Formula–1-es projekten fog dolgozni, helyette az RB17-es hiperautóra összpontosít.

Ennek megfelelően a legfrissebb információk szerint akár már jövő márciustól csatlakozhat egy másik csapathoz, így részt vehet a 2026-os nagy szabályváltoztatásokra készülő autó fejlesztéseiben is. Bár ezzel a Red Bull több szempontból is hátrányos helyzetbe hozhatja magát, a hírek szerint a baráti elválás hátterében többek között az is áll, hogy a szakember beleegyezett, nem fogja megosztani a véleményét Christian Horner botrányáról a szakítás után sem.

Bár a kenyértörésnek határozottan van köze a csapatfőnök ügyéhez, az F1-es riporter, Craig Slater a Sky Sports F1-nek nyilatkozva elmondta, úgy tudja, Newey már egy éve fontolgatja a távozását, miután nagyon zavarják az istállón belül dúló hatalmi harcok, ami kényelmetlenné tette számára a közeget.

Egybehangzó értesülések szerint a hatvanöt éves Newey két lehetőség közül fog dönteni: visszavonul, vagy a Ferrarihoz igazol. Utóbbi kétségtelenül óriásit szólna, és az is köztudott, hogy Newey szívesen dolgozna a maranellóiaknak, illetve olyan nagy versenyző oldalán, mint Lewis Hamilton.

A tervezőzsenivel, a hétszeres világbajnokkal, Charles Leclerc-rel, valamint Frédéric Vasseurrel a fedélzeten a Ferrari határozottan optimistán tekinthetne a jövőbe, és minden eddiginél nagyobb esély mutatkozhatna rá, hogy az olaszok megtörjék a 2007 (egyéni) és 2008 (csapat) óta íródó sikertelen szériájukat, ezzel új fejezetet nyitva a csapat történetében. 

Hülkenberg a Saubernél folytatja

Noha egy ideje beszédtémát jelent, hogy Nico Hülkenberg a 2026-tól az Audi gyári csapatává váló Sauber színeiben folytatja, mégis kissé váratlan volt, hogy ő döntötte el az újabb dominót a pilótapiacon. Az amerikai csapatával, a Haasszal idén már három alkalommal is pontot szerző, tapasztalt német versenyző többéves szerződést írt alá, az azonban egyelőre nem tisztázódott, Valtteri Bottas vagy Csou Kuan-jü helyére érkezik-e, esetleg teljesen új párossal készül fel az új érára a konstruktőri tabellán jelenleg utolsó helyet elfoglaló hinwili alakulat.

A finn pilóta már pedzegette, hogy adott esetben több opciója is lehet, miközben a kínai is érzi, hogy fokozódik a helyzet, hiszen nyílt titok, hogy a német márka elsődleges célpontja a Ferraritól távozni kényszerülő Carlos Sainz Jr. Ő a hírek szerint a Red Bull-lal és a Mercedesszel is tárgyalt már, de a menedzsere, Carlos Onoro elmondása alapján egyelőre inkább kivár a döntéssel.

Ha a spanyol végül nem az Audinak szavazna bizalmat (erre a legfrissebb információk szerint jó esély van), a csapatnak akkor is lenne más opciója, Bottas és Csou mellett ugyanis többek között Esteban Ocon neve is szóba jött, a francia egyelőre vezeti az Alpine-on belüli házi csatát.

Sainz ugyanakkor akár rosszul is járhat, hiszen a Mercedesnél és a Red Bullnál sem ő az elsődleges opció. Az „ezüstnyilaknál” Andrea Kimi Antonelli lehet a befutó, ha Verstappen marad a helyén, míg a „vörös bikáknál” a thai vezetőség Alexander Albont léptetné inkább elő.

Hülkenberg távozásával egy hely tehát az amerikai istállónál is felszabadult, igaz, az sem kizárt, hogy Kevin Magnussen is távozik, hiszen az ő kontraktusa is lejár az aktuális idény végén. A legfrissebb hírek szerint az egyik legjobb jelölt a Ferrari akadémiáját erősítő Oliver Bearman lehet, aki már bizonyított F1-es autóban éles körülmények között, amikor a vakbélműtét után lábadozó Sainzot helyettesítette a Ferrarinál a Szaúd-arábiai Nagydíjon.

A megszerzett hetedik helye után a mezőny több tagja és számos szakértő úgy érezte, a brit mindenképpen megérdemelne egy helyet a 2025-ös rajtrácson. Noha jelen állás szerint egészen jó esély van rá, hogy mindez megvalósuljon, az is előfordulhat, hogy a Haas inkább rutinos versenyzőt szeretne, hiszen ez a megközelítés határozottan bevált neki az elmúlt két évben, és a rutin a 2026-tól érvénybe lépő új szabályok mellett is hasznos lehet a gárda számára.

Érkeznek a fejlesztések

A Mercedes és a McLaren is mutatott biztató jeleket az előző versenyhétvégén, Sanghajban. Lando Norris és Lewis Hamilton sajátította ki az első rajtsort az idei szabályok értelmében péntekre előre hozott sprintidőmérőn, majd utóbbi a szombat délelőtti száz kilométeres versenyen szelte át másodikként a célvonalat, míg előbbi a vasárnapi futamon választotta el egymástól a két Red Bullt, és látta meg a kockás zászlót a második pozícióban, miközben a Red Bull első számú üldözője, a Ferrari ezúttal nem teljesített túl eredményes nagydíjat.

A brit és a német csapat most az idény hatodik állomására fejlesztésekkel is készül azzal a reménnyel, hogy az olaszok és a vezető osztrákok mögötti lemaradásukat is csökkentsék. Az újabb sprinthétvégés lebonyolítás ugyanakkor megnehezítheti a dolgukat, hiszen mindössze egyetlen óra fog a rendelkezésükre állni, hogy feltérképezzék az újítások hatásait, és megtalálják a megfelelő beállításokat.

Míg a Mercedes és a McLaren fejlesztésekkel, egyes istállók különleges festéssel készülnek az első amerikai helyszínre. A Ferrari részben kékre festette az autóját, az RB pedig „kaméleon” fantázianévre hallgató dizájnnal állt elő, aminek megfelelően Daniel Ricciardo és Cunoda Juki kocsija több színben fog pompázni.

MI VÁRHATÓ A MIAMI NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a hatodik állomás Miami, ahol a harmadik Miami Nagydíjat rendezik meg. Az 5412 méter hosszú pálya először 2022-ben látta vendégül az F1-es mezőnyt, sprintet azonban még nem rendezett, így ilyen szempontból a mostani lesz az első alkalom. Mint ahogyan az előző esztendőben is láthattuk, a Hard Rock Stadium kihívásokkal teli nyomvonala jó alapot adhat az izgalmaknak, így az újabb sprinthétvége akár több váratlan fordulatot is hozhat magával, főleg, ha tényleg közbeszól az eső.

A legfrissebb előrejelzések szerint a nyitány várhatóan száraz lesz, de a szombati sprint akár nedves körülmények között is kezdődhet, miután nem biztos, hogy teljesen felszárad a pálya a reggelre várt eső után. Hasonló körülmények fogadhatják a mezőnyt a vasárnapi futamon is, hiszen a nap kezdetén akkor is lehet számítani a csapadék megérkezésére.

Ami a stratégiát illeti, a csapatok egy évvel ezelőtt egykiállásos taktika mellett döntöttek, és valamennyi versenyző meglátta a kockás zászlót. Ez viszont nem jelenti azt, hogy unalomba fulladt volna a futam, hiszen mindössze három versenyző ért célba ugyanabban a pozícióban, mint amiből elindult.

Ami a történelmi múltat illeti, Verstappen aratott győzelmet az eddigi két miami viadalon, igaz, még egyetlen alkalommal sem sikerült megszereznie a pole pozíciót. Az első ottani megméretésen a harmadik, míg a tavalyin a kilencedik rajtkockát váltotta a dobogó felső fokára. Az élről 2022-ben Charles Leclerc, míg 2023-ban Sergio Pérez indulhatott.

Ami a jelenlegi formát illeti, minden adott hozzá, hogy Verstappen folytassa a sikerszériáját a helyszínen, a legnagyobb kérdés az, ki lesz a Red Bull legközelebbi riválisa, illetve hogy ezúttal is sikerül-e beékelődnie valakinek a „vörös bikák” közé. 

3. MIAMI NAGYDÍJ
Május 3., PÉNTEK
Szabadedzés18:30–19.30
Sprintidőmérő22.30–23.14
Május 5., SZOMBAT
Sprintfutam18.00–19.00
Időmérő22.00–23.00
Május 6., VASÁRNAP
A verseny (57 kör, 308.326 km) rajtja:22.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Emilia-romagnai Nagydíj, ImolaMájus 19., 15.00
Monacói Nagydíj, Monte-CarloMájus 26., 15.00
Kanadai Nagydíj, MontrealJúnius 9., 20.00

 

 PILÓTAGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSLGYKPONT
1.Max Verstappen4442110  
2.Sergio Pérez-45-85  
3.Charles Leclerc-25276  
4.Carlos Sainz Jr.134-69  
5.Lando Norris-25-58  
6.Oscar Piastri--5-38  
7.George Russell--4-33  
8.Fernando Alonso--5131  
9.Lewis Hamilton--4-19  
10.Lance Stroll--2-9  
11.Cunoda Juki--2-7  
12.Oliver Bearman--1-6  
13.Nico Hülkenberg--3-4  
14.Kevin Magnussen--1-1  
A világbajnokság állása

 

1.Red Bull-Honda RBPT195  
2.Ferrari151  
3.McLaren-Mercedes96  
4.Mercedes52  
5.Aston Martin-Mercedes40  
6.RB-Honda RBPT7  
7.Haas-Ferrari5  
8.Williams-Mercedes0  
9.Alpine-Renault0  
10.Sauber-Ferrari0  
konstruktőrök


 

 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik